torsdag den 2. juni 2011

Så kom Juni

Endnu en pause i UB, hvor vi kom i bad og fik noget andet mad end traditionel, mongolsk mad(som for det meste består af tørret kød, løg, hvidkål, kartofler, gulerødder og nudler i en eller anden form - i hvert måltid).
Sommeren er for alvor kommet til Mongoliet med varmere dage, mere græs og nye ting, der skal ordnes hver dag. Vi malker nu gederne hver dag, for at få mælk til yougurt, ost og mælk til teen, men det er bare virkelig hårdt, når det er varmt også.
Som jeg skrev tidligere, så er vi nu 4 frivillige på projektet, og vi har set meget til hinanden, mens vi har været der ude i det vilde.
Igår, d. 1. Juni, var det Mother and Child day, hvilket indebar en lille Nadaam Festival i vores landsby (hvor alle familierne har et lille hus, ud over deres ger i bjergene). Naddam festivalen er i midten af Juli, så jeg var glad for, at jeg i det mindste kunne få en lille smagsprøve på, hvordan det foregår. Nadaam festivallen indeholder de 3 mandlige dicipliner ridning, bueskydning og mongolsk brydning. Vi så hesteløb (den mongolske facon - børn mellem 5 og 12 år rider på meget unge heste over lange distancer, den der kommer først vinder) og brydning, men ingen bueskydning. Vi blev samlet op om eftermiddagen, hvilket passede mig fint, da folk i dagens anledning drikker meget - det er ikke lige noget for mig.
Idag har jeg så hentet mit pas, med forlænget visum, så der er forhåbentlig ingen problemer resten af turen. Vi har fået handlet lidt, men jeg tror vi skal købe mere imorgen.
Det er åbenbart ret normalt, at man køber ting til andre, når man er i UB, så det vil jeg så gøre til min familie. Ud over det, vil jeg købe slik til børnene, der hvor jeg bor, fordi de stjæler mit slik. Jeg vil gerne holde det for mig selv, indtil jeg selv vælger at dele, så hvis de får deres eget arsenal, så behøver jeg måske ikke at være urolig for mit slik.
Jeg har fået redet lidt mere, et par gange er det blevet til. Dog er det ikke i nærheden af hvad jeg gerne vil, men håber på det bliver bedre. Jeg har dog haft mit eget cowboy-øjeblik hvor jeg med cowboy-hat red alt hvad jeg kunne, tilbage til min familie (fra en af de andre frivillige) mens det tordnede. Yes sir, jeg følte mig VIRKELIG sej. Det var dog min sidste ridetur så..

Jeg tager tilbage til min familie d. 5. juni og kommer nok tilbage hertil d. 14. (altså er jeg 9 dage derude) derefter tager jeg nok tilbage d. 17. og kommer hertil igen d. 23. da jeg gerne vil have nogle dage til at købe souvinirs og se museer osv.
Altså har jeg omkring 2 uger tilbage hos min familie, hvilket jo i virkeligheden ikke er særlig meget. Jeg vil dog vove at påstå, at tiden går anderledes derude. Til tider går den utrolig langsomt, men så bliver man pludselig forbavset over, at endnu en dag er gået.
Jeg glæder mig virkelig meget til at komme hjem, men jeg kan ikke rigtig tænke på at turen her vil være slut, uden at blive lidt trist. Men turen er jo ikke slut endnu!!!! Så her kommer lidt billeder:
 Indtil nu har jeg oplevet 3 støvstorme, hvilket er virkelig underligt. Solen skinner og det er næsten vindstille. Pludselig ser man den her brune mur af støv komme mod en, og så er det ellers bare om at binde ting fast og lukke alle sprækker i geren. Den er over en, hurtigere en man ville tro muligt, men den er ovre efter ca. 20 min. Men vildt ser det nu ud.
 Malin og jeg havde haft en virkelig kedelig dag, med meget få ting at lave, så dagen efter besluttede vi at gå ud til et bjerg ret langt væk fra hvor vi bor. Da vi kom til toppen (ikke så godt, når man er højdeskræk men pyt), var det så flot!! Som i kan se på billedet, så er der bjerge i alle retninger, og det ligner næsten et forstenet hav. Min hat er blevet brugt flittigt.. !
 Mongolsk brydning, hvor det er dregen til vestre, der har det traditionelle brydningstøj på(hvilket ser virkelig dumt ud, efter min mening). Forskellen på mongolsk brydning og normal brydning er, at der ikke er vægtklasser her, så store og små kan kæmpe mod hinanden.
Endnu en solnedgang, denne var lige efter en støvstorm, så det var lidt særligt. Hvis der er noget, man aldrig bliver træt af i Mongoliet, så er det at se en solnedgang. Der er ikke 2 ens, og de er alle virkelig smukke. 

Det var de mest væsenlige billeder fra denne gang, men næste gang kommer der måske billeder fra flytningen af vores ger! Jeg håber, at vi flytter ned til floden snart, så jeg kan se noget andet end de samme bjerge. Jeg har også hørt, at man kan bade i floden, så det bliver helt sikkert et stort plus i min bog. 
Men mere om det, næste gang jeg kommer til byen. På lørdag skal vi ud og male et børnehjem, og så er det tilbage til min familie på søndag. 
Nu vil jeg gå ud og få noget at spise..
Husk jeg elsker jer alle sammen, og vi ses jo snart!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar